Harvoin kaupallinen menestyspeli on myynyt mitättömästi. Harvoin huippupelin aivan tavallisesta käytetystä kopiosta pyydetään netin verkkokaupoissa tuhatta euroa.
The Great Giana Sisters on poikkeus. Vuonna 1987 ilmestynyt tasohyppelypeli nimittäin vedettiin kaupoista nopeasti julkaisun jälkeen, mutta se jatkoi elämäänsä piraattikopioina kaverilta kaverille. Aniharva Commodore 64 / Amiga 500 -aikakauden tietokonepelaaja ei ole koskaan kuullut pelistä.
80-luvun lopulla suusta suuhun levisi “tieto”, jonka mukaan Nintendo olisi haastanut Giana Sistersin tekijät oikeuteen, koska peli muistutti aivan liikaa Nintendon uutta hittipeliä Super Mario Bros.
Nintendon ja Rainbow Artsin välisestä kiistasta ei edelleenkään ole juuri kirjoitettua tietoa. Tiettävästi kuitenkin Nintendon toimenpiteet jäivät uhkailun asteelle.
Rainbow Arts suostui Nintendon tahtoon nopeasti. Olihan kopiointi itsestäänselvää, jopa pelin nimeä myöden. Ensimmäinen kenttäkin oli kuin suoraan Super Mariosta…
Retro Gamer haastatteli vuonna 2014 The Great Giana Sistersin grafiikasta vastannutta saksalaista Manfred Trenzia. Pelin toinen suunnittelija, Armin Gessert, menehtyi sydänkohtaukseen 2009.
Trenz vahvisti haastattelussa, että Rainbow Arts nimenomaan tilasi Super Mario Bros. -pelin kopion, koska tietokoneilla ei sellaisia tasohyppelyitä vielä liiemmin ollut.
Trenz itse ei edes pitänyt Super Mariosta!
– En koskaan oikeastaan ollut kiinnostunut koko pelistä. En pelannut edes Donkey Kongia, jossa Mario jo esiteltiin. Olin enemmän kiinnostunut peleistä kuten Defender.
Saksalainen sai tehtäväkseen pelata Super Mario Bros. läpikotaisesti puhki ja tutkia kaikki sen salaisuudet.
– Meidän täytyi pelata sitä uudelleen ja uudelleen ja uudelleen, jotta ymmärtäisimme, miten se toimii, Trenz sanoi Retro Gamerille ja vihjasi, että häntä olisi edelleen lähes mahdotonta voittaa Super Mario Brosissa huijaamatta.
– Kenttien tekoon saimme täydellisen vapauden, mutta Rainbow Arts valvoi herkeämättä graafista tyyliä. Sen tuli olla mahdollisimman samanlainen kuin Super Mario Bros.
Trenz yritti kuitenkin sisällyttää peliin omaleimaisuutta ja hän käytti erityisesti Gianan suunnitteluun paljon aikaa. Hän pyrki myös vihollisten suunnittelussa tekemään pesäeroa Nintendoon.
– Olisi ollut kornia kopioida viholliset suoraan Super Mariosta, joten yritin keksiä niin paljon uusia ja hauskoja hahmoja kuin mahdollista.
Koko pelin lähtökohta oli siis nurinkurinen, eikä itse julkaisuhetkestäkään puuttunut kommelluksia.
Pelin nimen oli määrä olla The Great Gianna Sisters – siis Gianna kahdella N-kirjaimella. Kansikuvan tekijä kuitenkin mokasi ja siinä komeilikin Giana. Pelin tekijät päättivätkin muuttaa tämän vuoksi koko pelin nimen!
Mutta kuinkas ollakaan. C64:n alkuintroon jäi kuitenkin Gianna-muoto:
Klassikkomusiikista muuten vastasi tunnettu pelisäveltäjä Chris Hülsbeck.
Ennen julkaisua Gessert ja Trenz ehtivät jo aloittaa jatko-osan työstämisen. Tulossa oli futuristisiin maisemiin sijoittuva Giana 2 – Arthur and Martha In Future World. Olisi voinut luulla, että Rainbow Arts olisi oppinut virheistään…
Rainbow Arts yritti julkaistakin pelin nimellä Hard N Heavy, mutta pian he saivat jälleen soiton Nintendolta… Peli ehti kuitenkin olla myynnissä ainakin Saksassa. Tällä kertaa klassikko jäi kuitenkin syntymättä.
Voidaan ajatella, että ympyrä sulkeutui vuonna 2009. Tällöin Nintendo DS sai oman Giana Sisters DS -pelin!
Alkuperäispelien omistajilla on joka tapauksessa syytä hymyyn. Esimerkiksi artikkelin kirjoitushetkellä pelin Saksassa ilmestynyttä Amiga 500 -versiota kaupataan 1999 euron hintaan! Ja pelin kannessa komeilee teksti “The Brothers Are History”…
Lähteet: Retro Gamer, Games That Weren’t