Suomalainen teki uuden pelin VIC-20-tietokoneelle – Mika ”Misfit” Keränen haastattelussa

Moni muistaa 80-luvulta Commodore 64:n edeltäjän VIC-20:n, joka oli maailman ensimmäinen yli miljoona kappaletta myynyt tietokone. Harva on kuitenkaan kuullut uusista VIC-20-peleistä!

Yksi merkittävimmistä VIC-20-harrastajista tulee Suomesta! Turbovisio tavoitti hiljattain Pentagorat-pelin VIC-20-tietokoneelle julkaisseen Mika ”Misfit” Keräsen.

Keräsen ensimmäinen tietokone oli Suomeen lokalisoitu Salora Fellow, mutta pian hän sai käsiinsä VIC-20:n, jolla hän aloitti myös ohjelmoimisen. Mika alkoi aikuisena kerätä vanhoja tietokoneita ja VIC-20-kiinnostus heräsi uudelleen.

– C64-skene on aika aktiivista, mutta VIC on jäänyt vähän seniilin isoisän asemaan. C64:n kulta-aikoina kone oli jo kuollut ja jäi paitsi uusista peleistä. Esimerkiksi isometrinen villitys 80-luvulla meni VIC:iltä miltei kokonaan ohi. Vähäisine muisteineen ja alkeellisemman HW:n ansiosta kone alkoi kiinnostaa.

Keränen on kokeillut myös mobiilipelien ohjelmointia. Android-ympäristöön syntyi RetroRalliRace.

– Pusersin RetroRalliRacen musiikkeineen ja grafiikkoineen aika pieneen tilaan, mutta mobiilipuolella huomasin nopeasti, että ketään ei kiinnosta. Pitäisi panostaa markkinointiin, jotta pelinsä saisi esille suuresta massasta. Valmiiden pelimoottorien käyttö ei minua viehätä ja teen kaiken pelimoottoreista ja sävellysohjelmista alkaen itse. Tykkään ohjelmoinnista ja vanhoille laitteille ohjelmoiminen ilman apukirjastoja on mukavampaa hommaa – ja onpa Pentagorat-pelin lataustahtikin on kovempi kuin Android-pelilläni.

– Laitoin Pentagorat-pelin itch.io-sivustolle, jossa pelaajilla oli mahdollisuus maksaa pelistä mitä halusivat. Lataajat maksavat useita euroja ihan kannatusmielessä. Se oli mukavaa ja kannustaa tekemään uusia pelejä.

– Retropuolella pelkkä foorumille kirjoittaminen saa aikaan sen, että ohjelma arvostellaan useissa brittilehdissä, mikä tuli minulle aikamoisena yllätyksenä. Retroharrastus tuntuu olevan maailmalla aika paljon suurempaa kuin Suomessa. Haaveenani olisikin päästä joskus käymään jossain suuressa brittien retrotapahtumassa.

Häntä viehättää VIC-20-tietokoneessa nimenomaan sen alkeellisuus.

– Alkeellisuus takaa sen, että yksi ihminen pystyy ohjelmoimaan aivan yhtä hyvän pelin kuin usean harrastajan ryhmä. C16/Plus4 puolella (C64:sta puhumattakaan) erot alkavat jo näkyä, kun paremmilla resursseilla voidaan tehdä loistavaa grafiikkaa ja musiikkia.

Keränen otaksuu, että suurin osa VIC-20-faneista on ”vanhoja jääriä, jotka eivät päästä lapsuudestaan irti”. Hän luokittelee sellaiseksi myös itsensä.

– Muutama iloinen nuori taitaa pyöriä mukana. Denial toimii aktiivisena foorumina harrastajille, jossa esitellään uusia ohjelmia ja HW-laajennoksia. Rahansa saa helposti tuhlattua.

Pentagoratin huomiota herättävin piirre on sen isometrinen grafiikka.

– Lapsena Fairlight, The Great Escape ja Gyroscope olivat niitä pelejä, jotka näyttivät siisteiltä. Jotenkin isometrinen grafiikka näytti niin ”realistiselta”, että halusin joskus sellaisen toteuttaa.

– Isometriseen grafiikkaan liittyy tietenkin omat kikkansa, jotka tarjosivat mukavasti teknisiä haasteita.

Pelissä on myös kehystarina, vaikka juonenkuljetus ei pääasia olekaan.

– Luulen, että suurin osa pelaajista ei koskaan tule tajuamaan koko tarinaa pelin taustalta. Pimeissä ja synkissä vesissä mennään ja koko pelin merkitys selviää vasta lopputekstien ainoasta lauseesta (jos selviää). En tykkää typeristä tarinoista, jotka tungetaan väkisin pelaajan eteen. Luen mieluummin kirjoja, kuin huonosti kirjoitettua kliseistä juonta koneen ruudulta. Työnnän peleihini myös pieniä salaviestejä.

– Aikaisemminhan olen peleissäni vetänyt homman tahallaan överiksi ja keksinyt niille tyhmiä 80-lukulaisia nimiä. Pelisuunnitteluni lähteekin siitä, että ensin pelille keksitään mahdollisimman typerä nimi. Sen jälkeen vasta mietitään, mitä pelissä tehdään. Tai en minä mitään suunnittele. Aloitan vain ohjelmoinnin ja sitten katsotaan tuliko takki vaiko rukkaset.

Aivan pelkällä VIC-20-tietokoneella peliin ei kuitenkaan pääse käsiksi vaan se vaatii 32 kilon lisämuistin. Vähäistä muistinmäärää Keränen pitää enemmän haasteena kuin rasitteena.

– On oma lajinsa tunkea tavaraa muutamaan kilotavuun. Sen jälkeen C64:n ja ZX-Spectrumin muistiavaruudet tuntuvat järkyttävän suurilta.

– 16k ja 32k lisämuistit ovat kuitenkin kivoja. Ne antavat tilaa grafiikalle ja täten mahdollistavat näyttävämpien pelien toteuttamisen. 16k oli melko normaali lisävaruste 80-luvullakin (ainakin minulla oli sellainen). 32k mahdollisti entistä monimutkaisempien graafisten objektien toteutuksen.

Pelin nostalgiaa puhkuva latausintron takana on Daniel Kahlin.

– Kun tein edellistä Super Starship Space Attack -peliäni (julkaisija Cronosoft), Daniel Kahlin otti minuun yhteyttä ja ilmoitti, että hänen tekemänsä latausrutiini kävisi hyvin peliini. Siitä lähti käyntiin yhteistyö välillämme. Minä teen pelin ja Daniel pulttaa siihen latausrutiininsa, musiikin ja latauskuvan. Hauskaa on ollut!

Moni VIC-20-harrastajakin helpottaa kuitenkin arkeaan VICE-emulaattorilla, joka tuo VIC-20-ympäristön mutkattomasti vaikkapa PC:lle.

– VICE:llä suurin osa pelaa. Kasetti ostetaan ihan kannustusmielessä. Toisaalta julkaisija THE FUTURE WAS 8BIT ilmoitti, että myynnit ylittivät kaikki odotukset. Kannattaa myös tarkistaa saman myyjän uusi PENULTIMATE CARTRIDGE (35k-lisämuisti). Tietenkin myynnit liikkuvat vain muutamissa kymmenissä, mutta fyysinen tuote tuntuu mukavammalta kuin pelkkä zip-paketti. Itse (ja moni muu) tykkään hypistellä fyysistä kasettia.

Mika ei juurikaan innostu nykypeleistä. Ainoastaan Grand Theft Auto -pelit sekä Hill Climb Racing 2 ovat saaneet hänet liikkeelle.

– Aika vähäiseksi on jäänyt. Jotenkin vanha ei jaksa enää innostua. Tein itselleni arcade cabinetin, jolla
pelailen OutRunia ja muita klassikkoja. Retro tuntuu maailmalla olevan suosittu harrastus ja useita retrolehtiäkin on tarjolla. Mielenkiinnolla odottelen kasvaako harrastus myös Suomessa.

Pentagoratin voi ladata itse määrittelemällään hinnalla täällä – kasettijulkaisun voi tilata 5,99 punnalla täällä.

Katso alla olevasta videosta, miltä peli näyttää:

Jaa artikkeli:

Lue myös Turbovisiosta